این دومین کتابیست که از «کارن هورنای» میخوانم. قبلاً کتاب «خودکاوی»اش را خوانده بودم و به نظرم خیلی کتاب شستهرفتهای آمده بود. هورنای تسلط خوبی بر روی مطلبی که میخواهد بگوید دارد و ایدههایش را خیلی خوب و شفاف بیان میکند. تلاش میکند با ذکر مثالهای عینی و همینطور تکرار مطلب از زوایای مختلف جزئیات ایدههایش را بیان کند. تفاوتهای به ظاهر بیاهمیت در تحلیلها و در علت رفتار آدمها را چنان برجسته میسازد که خواننده متوجه تفاوتهای عمیق پنهان در این مسائل میشود.
به نظرم خواندن کتاب صوتی «عصبیت و رشد آدمی» برای همه کس از ضروریات است. من خودم با خواندن این کتاب نکات فراوانی را در مورد خودم و همینطور در مورد آدمهای اطرافم یاد گرفتهام. مطالبی که دانستنشان باعث میشود علت واقعی خیلی از مشکلات، عصبیتها، ترسها، ناآرامیها، تضادها، از خودبیگانگیها و … را در وجودمان و در رابطه با انسانهای دیگر ببینیم و سعی کنیم آنها را رفع کنیم. با این کار هم خودمان احساس آرامش بیشتری خواهیم کرد و هم روابط سالمتری با اطرافیانمان برقرار خواهیم کرد. البته این کار امکانپذیر نیست مگر با تلاش مداوم و مستمر برای خودکاوی و خودنگری.
قائدتا مواجه شدن با کتابی که چشم آدم را بر روی مشکلات شخصیتیاش باز میکند، خیلی راحت نخواهد بود. با این حال در طول خواندن کتاب زیاد پیش آمد از اینکه میدیدم چگونه توصیف مشکلی را که خودم تا حدی و به صورت خیلی مبهم درک کرده بودم به این روشنی و وضوح بیان میکند، دچار شور و شعف شوم. البته کم هم نبودند مواردی که مواجهه با مسئلهای واقعاً برایم دردناک و افسردهکننده بود.
فکر میکنم آدمها در برخورد با چنین کتابی سه وضعیت مختلف خواهند داشت. آن دستهای که نرمال هستند و عصبیت چندانی در ساختار شخصیتی خود ندارند طبیعتاً مخاطبان اصلی کتاب نیستند و به راحتی و بدون هیچ دشواریای با مطالب آن برخورد میکنند. ولی برای این گروه هم آشنایی با ساختار عصبیت توصیف شده در کتاب، کمکی است برای بهتر درک کردن رفتار بسیاری از آدمهای اطرافشان. در این صورت توانایی آنها برای کمک کردن به آدمهای دور و برشان خیلی بیشتر خواهد شد. از میان آنهایی که در ساختار شخصیتشان «عصبیت» دارند، عدهای چنان گرفتار آنند و چنان «مقاومتهای» مختلف در وجودشان عمیق است که اصلاً مطالب کتاب را به خودشان نمیگیرند. این افراد هنوز آمادگی و قدرت لازم برای مواجه شدن با مشکلاتشان را ندارند و احتمالاً برای شروع این کار نیاز به کمک روانکاو دارند. شاید هم سلسله وقایعی در طول زندگی باعث ضربه خوردن آنها شود و تازه در این صورت به وجود مشکلاتی در شخصیت خودشان پی ببرند. گروه سوم مانند گروه دوم ساختمان شخصیتشان عصبی است ولی با این حال وجود ناکاستیها و مشکلات را در خود احساس کردهاند و تا حدی هم با خود کلنجار رفتهاند تا بلکه راهی برای خلاصی از مخمصهای که در آن گرفتار شدهاند بیابند. کتاب فوق برای این دسته از آدمها کمک بسیار خوبی است که تا حدی نسبت به مشکلات، مسائل، سختیها و راهکارهای پیش رویشان شناخت پیدا کنند. این کتاب و همینطور کتاب «خودکاوی» سعی میکنند این مطلب را روشن سازند که با تدقیق در علل رفتار و کردار، خودنگری و خودکاویهای مستمر و پیگیر، هر فردی امکان اینکه بر مشکلات عصبیاش غلبه کند و ساختمان عصبیت شخصیتش را از بین ببرد، دارد.
در ادامه سعی میکنم به طور خیلی خلاصه ایدهی اصلی کتاب (چرایی شکلگیری ساختمان عصبیت) را بیان کنم، هرچند که به علت جزئیات فراوان برای فهم مطالب کتاب باید همهی آن را خواند. (بعضی جاها از خود متن کتاب هم استفاده کردهام).
ایدهی اصلی کتاب «عصبیت و رشد آدمی» این است که در وجود هر انسانی مقداری نیروهای حیاتی، انرژیها، امکانات و استعدادهای خاص نهفته است که اگر شرایط مناسب باشد امکان رشد پیدا میکنند. ولی معمولاً به علت شرایط نامناسبی که افراد در کودکی تجربه میکنند این فرایند رشد طبیعی دچار اختلال میگردد. در این صورت یک احساس ناایمنی، اضطراب، تشویش و دلهره دائمی در کودک ایجاد میشود که سبب میگردد او به جای اینکه وقت و انرژی خود را صرف پرورش و بهکاربردن نیروها و استعدادهای طبیعی خود نماید، در یک حالت دفاعی قرار گیرد و آنها را صرف تسکین دادن اضطراب و دلهره و دفع آزار دیگران نماید. هورنای اضطراب و تشویشی که بدین طریق بهوجود میآید را «اضطراب اساسی» مینامد.
بنا بر نظر هورنای راههایی که کودک برای در امان ماندن از آزار دیگران به آن متوسل میشود به دو عامل بستگی دارد: یکی خلقیات و خصوصیات روحی خود کودک است و دیگری اوضاع و احوال محیط و شرایطی که دیگران برایش بهوجود میآورند. به اختصار این راهها عبارتند از: طریق «مهرطلبی و جلب حمایت و محبت دیگران»، «پرخاشگری و برتریطلبی» و «عزلتگزینی و دوریگزینی از اشخاص».
اگر امکان داشت که کودک فقط به انتخاب یکی از این راهها اکتفا کند دچار ناراحتی و عذاب چندانی نمیشد؛ ولی مشکل اینجاست که او با توجه به موقعیتهای مختلف مجبور است از هر سه روش دفاعی استفاده کند. به دلیل اینکه این تاکتیکها با هم در تضاد هستند ناچار از برخورد آنها کشمکش و تضاد شدیدی در وجود بچه ایجاد میشود. برای تخفیف دادن این تضادها، راهی که به نظر کودک میرسد این است که دو تا از آن سه طریق دفاعی متضاد را پنهان کند و فرصت تجلی و نمایان شدن به آنها ندهد و حالت سوم را بیشتر برجسته سازد. این اتفاق بخش عمدهای از خصوصیات اخلاقی و شخصیت کودک و نوع روابطش با دیگران را در آینده شکل میدهد (به اصطلاح تیپ عصبیت او را مشخص میکند).
با توجه به مشکلاتی که کودک با آنها مواجه گردیده است ارزش و اعتماد به نفس واقعی در او به خوبی رشد نمیکند. به طور خلاصه شرح و نحوهی این عوامل در ادامه ذکر میشود. اول اینکه کودکی که مجبور بوده است انرژیها و نیروهای مثبت و سازنده وجود خود را دائماً صرف خنثی کردن آزار دیگران نماید و آنها را در یک حالت دفاعی هدر بدهد، رفتهرفته نیروی درونی و هستهی وجودیش سست و ضعیف میگردد. عامل دیگری که به تضعیف اعتماد به نفس او کمک میکند، تضادهایی است که وحدت و یکپارچگی وجودش را زایل کرده. بهخصوص اینکه برجسته و نمایان ساختن یک قسمت از تمایلات و احساسات و سرکوب کردن قسمتهای دیگر، بخشهای سرکوب شده را از فعالیت مؤثر و سازنده باز میدارد. یک عامل بسیار مهم دیگر که باعث میشود «خود اصلی و واقعی» به طور طبیعی رشد نکند، این است که چون مهمترین احتیاج کودک (در شرایطی که توضیح داده شد)، تسکین اضطراب، رفع تضاد و کسب آرامش درونی است، دیگر چندان توجهی به احساسات، تمایلات، علایق و آرزوهای واقعی و اصیل خود ندارد. تنها یک چیز برایش مهم است و به آن میاندیشد؛ و آن این است که چگونه خود را از آزار دیگران در امان نگه دارد.
پس میبینیم که عوامل متعددی به ضعیف شدن «هستهی وجودی» کودک کمک میکنند. حال چنین موجود ضعیفی برای ادامه دادن زندگی چه میکند و چه راهی به نظرش میرسد؟ در عمل برای فرار از وضعیتش و لاپوشانی ضعفهای واقعی شخصیتش به تخیل پناه میبرد. یک «خودِ تصوری» در ذهنش ایجاد میکند و آن را جانشین اعتماد به نفس و ارزشهای واقعی میسازد. از آنجا که «خود تصوری» وظایف متعددی از لحاظ شخص عصبی ایفاء میکند، وی آن را چیز گرانبها و پرارزشی تصور میکند و میکوشد تا آن را حفظ نماید و رفتهرفته به آن جنبههای ایدهالی هم میدهد که در این حالت به آن «خودِ ایدهآلی» میگوییم.
«خود ایدهآلی» که خود معلول یک سلسله فعل و انفعلات ناسالم و عصبی بوده، از این پس به صورت عامل و علت برای ایجاد انواع مشکلات و ناراحتیهای عصبی دیگر در میآید. شخص به جای اینکه نیرو و انرژی خود را صرف رشد و تعالی «خود واقعی» خود کند، آن را برای رسیدن به توهم «خود ایدهآلی» به هدر میدهد. شاید بتوان گفت مهمترین درام زندگی شخص عصبی از همینجا شروع میشود که آرزو و تلاش میکند تا به «خود ایدهآلی» واقعیت بخشد و چنان «برجستگی و عظمتی» کسب کند که در شان یک خود ایدهآلی باشد. این امر مسیر زندگی و هدفش را به کلی تغییر میدهد و او را در یک خط منفی و مخرب به حرکت وامیدارد.
برای اینکه شخص بتواند «خود تصوری» را به واقعیت نزدیک سازد، محتاج و تشنه کسب «عظمت و جلال» میشود. اولین حالت و صفتی که خودبهخود در وی ایجاد میشود این است که مجبور میشود خود را در هر زمینهای و از هر لحاظ کامل و بیعیب و نقص گرداند. چون «خود ایدهآلی» کامل و بیعیب و نقص است شخص هم باید سعی کند خود را مطابق آن بسازد. دومین صفتی که در شخص ایجاد میشود و وسیلهای میگردد برای کسب عظمت، عطش جاهطلبی شدید است. جاهطلبی شخص عصبی معمولاً متوجه اموری است که به انسان احساس قدرت یا حیثیت و پرستیژ میدهد. سومین صفت و خصلتی که در شخص عصبی ایجاد میگردد و از اثرات و لوازم حتمی عظمتطلبی است، این است که میل و عطش شدیدی به برتری، پیروزی و غلبه انتقامجویانه و کینهتوزانه نسبت به دیگران پیدا میکند. البته خود این اشخاص غالباً از عطش برتری منتقمانه خود بیخبرند و آن را با میل واقعی به پیشرفت و رشد عوضی میگیرند؛ و منطقتراشی هم میکنند تا این عطش را موجه قلمداد نمایند.
اگر بخواهیم به طور مختصر اشاره کنیم، فرق میل پیشرفت واقعی و سالم، با تلاشهای عصبی برای کسب عظمت، این است که در اولی رغبت و اختیار و رضایت وجود دارد، در دومی اجبار و اضطرار. اولی امکانات و محدودیتها را میپذیرد، ولی دومی نه. اولی قدمبهقدم پیش میرود، دومی فقط آرزو میکند که کاش میتوانست یکمرتبه با یک جهش معجزهآسا به عظمت و جلال برسد، یا لااقل دیگران او را به این مقام بشناسند. اولی صفات معینی را واقعاً دارد، دومی فقط تظاهر به داشتن آنها میکند. اولی با واقعیات سروکار دارد و دومی با تخیل و توهم.
همین تلاش مخرب، منفی و اجباری برای کسب «عظمت و جلال» موهومی است که به عقیدهی هورنای مسیر رشد سالم شخص را مختل میکند و گرفتاریهای فراوان برایش ایجاد میکند. او در این کتاب سعی میکند نشان دهد که چگونه اساسیترین ناراحتیها و مشکلات شخص عصبی از اینجا شروع میشود که میخواهد غیر از آن چیزی که هست باشد. میخواهد خود را به صورت یک الگو و قالب تصوری درآورد که حتی در نظر خودش هم شکل و ماهیت آن به درستی روشن و مشخص نیست؛ و بنای آن هم بر توهم و تخیل بنا نهاده شده است.
[*] «عصبیت و رشد آدمی»، کارن هورنای، ترجمه محمد جعفر مصفا، انتشارات بهجت، چاپ هفدهم.
مبلغ واقعی 115,500 تومان 5% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 109,725 تومان
برچسب های مهم
نوع فایل: power point فرمت فایل: pptx قابل ویرایش تعداد اسلایدها: 34 اسلاید قسمتی از متن پاورپوینت: چو قران بخوانند ، دیگر خموش به آیات قران فرا دار گوش وَ اِذا قُــرِاءَ القُـــــران ،فَاستَمِعــوا لَه وَ اَنصتـوُا لَعَلَّکُم تُرحَموُن قران ... ...
مجموعه ای از سورس کدهای ربات های تلگرام به زبان php سورس ربات ویروس اسکنرسورس فروشگاه سازسورس ربات نظر سنجی سازسورس ربات سازسورس شارژ رایگان سکه ایسورس ربات ویو گیر الماسی با امکانات جالبسورس ربات سرگرم شوسورس عضویت اجباری برای گروهسورس ضد لینک و خوشامد گو با پنل مدیریت ... ...
این فایل صوتی حاوی 30 دقیقه درام زنی(طبل شمنی) است که توسط مایکل هارنر فقید جهت سفر به جهان زیرین طراحی شده و شامل دو فایل صوتی برای مدیتیشن، تمرکز ذهن، بهبود ذهنی و جسمی برپایه موسیقی شمنی است. ... ...
√جدید ترین آپدیت فروردین ماه 1404 بسم الله الرحمن الرحیم **کسب درآمد از اینترنت روزانه تا ۲/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده** ☆☆آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و ... ...
حجم فایل : 968.4 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 58 هوالعادل نظام حقوقی دریای آزاد دریای آزاد تعریف:(طبق عهدنامه 1958 ژنو (ماده1)): کلیه قسمتهای دریا که جزء دریای سرزمینی یا آبهای داخلی یک کشور نباشد. دریای آزاد، منفک از مناطق انحصاری اقتصادی و آبهای مجمع ... ...
حجم فایل : 1.9 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 39 عنوان دوره: شناسايي و ارزيابي جنبه هاي زيست محيطي/ريسك هاي ايمني و بهداشتي فهرست مروری بر تعاریفآشنایی با فرآیند شناسایی و ارزیابی ریسکآشنایی با متدهای ارزیابی و تشریح روش FMEAکارگاه عملي 1 - خطر ( Hazard ) ... ...
حجم فایل : 184.5 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 22 سوء رفتار در خانواده سوء رفتار در خانواده Abuse سوء رفتار یعنی انجام یا مسامحه در انجام هر عملی که منجر به صدمه رساندن به فرد و ایجاد مشکلات بهداشتی گردد. بنابراین سهل انگاری ، بهره برداری ، پرخاشگری ، عمل ... ...
طرح جابر ماشین طرح جابر ماشین مناسب برای پایه چهارم و پنجم دبستان به همراه دفتر کارنما .بافرمت ورد وقابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی میباشد. این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار داده ایم طرح جابر ... ...
حجم فایل : 698.1 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 17 بنام خدا اسرار علمی وضو جهت شستشوی دست ها تعریف وضو حکمت های وضو از دیدگاه علم بهداشت بهداشت جسمی بهداشت روانی اعجاز علمی قرآن کریم در چگونگی وضو ساختن وضو از نظر نوروفیزیولوژی سیستم عصبی انسان آدمک حسّی و ... ...
طرح جابر سیگار طرح جابر سیگار، یک پروژه علمی تحقیقاتی است که تقریبا از سال 1394 در مدارس ابتدایی پایه اول تا ششم انجام میگیرد. نام این طرح برگرفته از اسم دانشمند مشهور ایرانی ، جابر بن حیان،که ملقب به پدر علم شیمی می باشد. گرچه والدین بسیاری از دانش آموزان با این طرح آشنا ... ...
حجم فایل : 56.8 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 23 بنام خدا الگوریتم ضرب اعداد صحیح بزرگ مسئله: ضرب دو عدد صحیح بزرگ u و v large _ integer prod ( large_integer u, large_integer v) { large_inreger x , y , w , z ; int n , m ; n = maximum(number of digits in ... ...
حجم فایل : 3.4 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 56 بنام خدا معماری روم باستان معماری روم قدرت روم که پس از اتروسکها بر ایتالیا حاکم و جانشین ایشان شد. اقوام ستیزه ایتالیا را مطیع حکومت واحد روم گردانیده و سرانجام ملتهای اروپای غربی و مدیترانه و خاور نزدیک را در ... ...
معرفی : بهترین طرح جابربن حیان ابتدایی دستگاه گوارش ( مخصوص پایه ابتدایی)قیمت فقط 9900 تومان :(بصورت ورد و قابل ویرایش ) این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب 9900 تومان در دسترس شما قرار داده ایم طرح جابربن حیان دستگاه گوارش می باشد که بلافاصله بعد ... ...
حجم فایل : 32.6 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 7 بسمه تعالیاخلاق حرفه ای در ورزش مقدمه علت بعثت پیامبر ختمی مرتبت (ص) در کلام آن حضرت تکمیل اخلاق ذکر شده است. رعایت موازین اخلاقی در ورزش خاستگاه ملی و جهانی دارد.فلسفه اخلاق به دو دسته تقسیم میشوند: فرااخلاق و ... ...
سلام. من متنی رو براتون قرار دادم که میتونید در مراسمات و جشن های هفته معلم استفاده کنید. این متن دارای: شعر دکلمه خوش آمد گویی دعوت زیبا از سخنران ها شعر طنز و جمع بندی و پایان متن بسیار زیبا با استفاده از این متن، درمجری گری خود مانند یک ستاره و مثل مجری های ... ...
مجموعه حاضر پکیجی کامل برای تحلیل و نحوه کارایی سیستم چراغ دنده عقب پژو 206 است. این مجموعه در سه بخش زیر اطلاعات را دسته بندی نموده است: کتاب ها و منابع کامل مورد نیاز برای خواندن نقشه های الکتریکی نقشه کامل همه نقشه های الکتریکی برق خودرو پژو 206 فایل صوتی 10 دقیقه ... ...
حجم فایل : 2.0 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 56 بنام خدا 1 برنامه ملی مبارزه با بیماریهای واگیر 2 اماكن پرخطر عوامل زنجيره اي موثر در مبارزه با يك عفونت مخزن منبع راهورود رفتارپرخطر مقاومتميزبان راهانتقال 3 مخزن 4 مخزن انسان حیوان مبتلا ناقل مبتلا ناقل طبیعت ... ...
طرح جابر اوریگامی طرح جابر اوریگامی مناسب برای پایه چهارم دبستان به همراه دفتر کارنما با فرمت ورد و قابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی میباشد. این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار داده ایم طرح جابر ... ...
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا